Rubinröd - Kerstin Gier

publicerat i Allmänt, Fantasy, Ungdomsböcker;
 
Titel: Rubinröd
Originaltitel: Rubinrot
Författare: Kerstin Gier
Utgivningsår: 2012
 
Handling: Sextonåriga Londonbon Gwendolyns familj är en ovanlig sådan. Familjen bär nämligen på en särskild gen för tidsresande och då och då genom århundradena föds ett barn med just den begåvningen. I Gwendolyns familj tror alla att den är hennes vackra kusin Charlotte som är ämnad att kunna resa i tiden. Ända sen barnsben har Charlotte tränats för att kunna hantera sin första tidsresa och hon har lärts upp i allt från historia till fäktning för att kunna smälta in i tidigare epoker. Bara det att genen inte alls har gått i arv till Charlotte - utan till Gwendolyn! Till sin ledsagare utses en annan tidsresare, den vackra men odrägliga Gideon. Helt plötsligt kastas Gwendolyn in en parallell värld med mäktiga vetenskapsmän, hemliga sällskap och profetior och en sak är säker - hennes liv blir aldrig detsamma igen
 
Kommentar: Rubinröd är den första delen av tre i en ungdomsfantasyserie och påminner lite om Ögat över månskäran av Libba Bray även om Ögat över månskäran är mörkare och utspelar sig i en historisk miljö från början
 
Hursom, jag är mycket förtjust i Rubinröd. Det är en riktigt spännande bok som jag inte kunde slita mig ifrån utan var tvungen att läsa i ett enda svep
 
Jag gillar att författarinnan lyckas balansera så bra mellan historiska skildringar och trovärdiga, samtida skildringar. Man får läsa både om det viktorianska London och massa popkulturella referenser och nutida tonårsproblem utan att det känns krystat. Jag köper verkligen att det finns tidsresenärer och det är inte helt lätt att skriva fantasy på ett trovärdigt sätt (utan att för den sakens skull mista magin).
 
Jag gillar också skildringarna av karaktärerna. Gwendolyn är sådär härligt icke - perfekt som jag tycker att hjältinnorna ska vara och dessutom är hon rolig. Det finns onekligen en kemi mellan henne och Gideon utan att det för den sakens skull känns tramsigt. 
 
Det här är helt klart en ny fantasyfavorit!

Kommentera inlägget här :