En boklista

publicerat i Allmänt, Litterärt;
 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Kan ha varit Ängeln på sjunde trappsteget som jag hittat hemma hos mormor. Läste dock aldrig hela just då eftersom jag egenltigen inte fick läsa den av mamma. Kunde bara läsa den i små stycken då och då men minns att jag tyckte att den verkade vuxen och kittlande

Bok som förändrat mitt liv mest: Sofies värld. Läste den en sommar när jag var runt tolv och kom ut alldeles vimmelkantig

Bok jag tycker är överskattad: Millenium - triologin. Hyfsat spännande intrig där Lisbeth Salander var det mest intressanta inslaget men i övrigt väldigt platt och klyschigt språk

Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Mons Kallentoft. Förlåt, men jag fattar inte det där greppet där de döda kropparna svamlar runt i kursiv text. Och så Ninni Schulman. Älskade hennes blogg och såg väldigt mycket framemot hennes debutdeckare Flickan med snö i håret. Blev besviken över att den var så .. medelmåttig. Har dock inte läst hennes andra bok, kanske är den lite bättre

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Blonde - som så många andra. Kom förvånansvärt långt ändå men sen blev det för flummigt för min smak

Författare vars böcker är underskattade: Johanna Hildebrandt som skrev Sagan om Valhalla. Böcker som följer med i kvällstidningens söndagsbilaga och som handlar om typ vackra vikinga - valkyrior är kanske inte jättecreddiga. Men triologin om bland annat Freja och Idun är faktiskt bland en av de bättre serierna jag läst

Jobbigaste bok jag läst: Kanske Patient 67 av Lehane. Både pirrigt och ångestladdat med slut där man inte vet om huvudkaraktären är utsatt för en massiv konspiration eller vara vansinnig. Vill ha svar!

Läser helst: Historiska romaner med en kvinnlig hjältinna som inte är så galet vän hela tiden

Önskar att jag läste mer: Moderna böcker och självbiografier. För mig är dom bästa böckerna dom jag redan läst

Bästa barnboksförfattaren: För att inte vara tråkig och svara Astrid Lindgren så rör jag mig lite mer åt ungdomshållet och svarar Lian Hearn som skrivit Sagan om klanen Otori

Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Johan Theorin. Älskade dom första två böckerna, Skumtimmen och Nattfåk. Den fjärde, Sankta Psyko, kändes lite tunn

Roligaste bok: Tio rivjärn av Arto Paasilinna, det är svårt att hålla sig för skratt helt enkelt!

Bok som berört mig mest: Harry Potter - serien. Kan fortfarande minnas känslan av att med hela sitt hjärta önska att man kunde förflytta sin in i en annan värld

Recencera din senast lästa bok: Läser just nu Vilda svanar, hittills mycket bra även om det blir lite väl mycket fakta ibland. Utförligare recension kommer i framtiden!

 

 

Kommentera inlägget här :