Sommarens pärlor

publicerat i Allmänt, Litterärt;
 
Det vackert marmorerade omslaget till Fröknarna von Pahlen
 
Flera bokbloggar listar sina tre sommarfavoriter och jag tänker inte vara sämre!
 
1. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg grep verkligen tag om mig och ända sedan jag läste den i början av sommaren så har den levt kvar inom mig. Jag blev verkligen tagen av det vackra språket, de komplexa karaktärerna och det tidlösa moraliska dilemmat. Det här är en sådan bok som jag verkligen fattar varför den blivit en svensk klassiker
 
2. Fröknarna von Pahlen; Den blå rullgardinen av Agnes von Krusenstjerna läste jag ut bara häromdagen och har därför inte hunnit recensera den än. Men jag tyckte mycket om de fina och känsligt tecknade personporträtten och beskrivningarna av ett svunnet Sverige
 
3. Hypnotisören och dess uppföljare av Lars Kepler var en sån där serie med böcker som jag verkligen sträckläste. Jag ville bara stänga av mobilen och låsa dörren och inte flytta mig en centimeter från sängen innan Joona Linna hade löst några av landets svåraste fall. Nu hoppas jag Kepler kommer med en uppföljare till Sandmannen så att man slipper lida mer!
 
Överlag är jag nöjd med min boksommar. Jag har haft gott om tid att läsa och jag tycker att jag fått till en ganska fin mix mellan gammalt, nytt och många olika slags genrer. Jag börjar sannerligen röra mig bort från historieträsket. Bra så, lite nya perspektiv har aldrig skadat!
 
 

Kommentera inlägget här :