Nu ser du mig - S.J Bolton

publicerat i Allmänt, Deckare;
 
Titel: Nu ser du mig
Originaltitel: Dead scared
Författare: S.J Bolton
Utgivningsår: 2012

Handling: Trots sin djupa fascination för Jack the Ripper har den unga London-polisen Lacey Flint aldrig jobbat med ett mordfall, eller sett ett lik på nära håll. Förrän nu.
 
När Lacey en kväll närmar sig sin bil ser hon en döende kvinna stå lutad mot passagerarsidan. Kvinnan har blivit brutalt knivskuren bara ett ögonblick tidigare, och dör i Laceys famn.
 
Lacey kastas huvudstupa in i sin första mördarjakt, men hennes första stora fall blir också början på en högst personlig mardröm. När hon får ett brev med välbekant innehåll, skrivet med blod, blir det uppenbart att det är en modern Jack the Ripper-kopia hon har att göra med. En som dessutom tycks vara fixerad vid just Lacey.

Kommentar: Efter att fullkomligen slukat Keplers böcker i somras (typisk en sådan serie som rimmar illa med att ha ett jobb att gå till) har jag känt mig mindre skeptiskt inställd till deckare (moderna såna alltså, jag älskar ju Agatha Christies myspysdeckare). Jag har tänkt att den litterära kvalitén är dålig och inte särskilt spännande heller för den delen. Men sen läste jag ju Kepler som sagt. Och sen läste jag S.J Boltons bok Nu ser du mig och plötsligt kan jag inte komma hem från biblioteket utan minst en deckare under armen.

En bok i Jack the Ripper-anda kan tyckas passé men Bolton har lyckats skapa en riktigt bra – och framförallt ruggig – bok. Bolton har byggt upp ett mörkt, ruskigt London och lyckas skapa en skräckstämning som är helt otrolig. När den var som mest spännande vågade jag knappt gå hem från pendeltåget, än mindre hämta min cykel som stod parkerad i nån gammal gränd. Jag var övertygad om att Jack the Ripper stod och flåsade bakom ett träd. Det är så man vet att en författare verkligen lyckats skriva en riktigt obehaglig bok.

Och slutet sen! Vilket slut alltså! Mer än så säger jag inte – när man läst den kommer man förstå vilken guldklimp man stött på.  

Kommentera inlägget här :