Bruce - Peter Ames Carlin

publicerat i Allmänt, Biografier;
 
 
 
 
Titel: Bruce
Originaltitel: Bruce
Författare: Peter Ames Carlin
Utgivningsår: 2012
 
Handling: I nästan fyrtio år så har Bruce Springsteen varit en av rockens absolut största namn. Han har vunnit 20 Grammies, två Golden Globes och en Oscar. Han har sålt över 120 miljoner skivor och hans turnéer - kanske särskilt i Sverige - blir slutsålda om och om igen. I den här biografin får vi följa Bruces historia, allt från han invandrare far - och morföräldrar, de komplexa familjerelationerna, strävandet efter att slå igenom som musiker, texterna, framgången och den djupa vänskapen inom E Street Band.
 
Kommentar: Som ett stort Brucefan så såg jag fram emot att få läsa biografin om min stora idol. Det är både ett positivt och ett negativt porträtt som framträder. Bruce framstår som självisk, hetlevrad och egocentrisk ibland men också som hederlig, ärlig och varm (jag älskar särskilt historien om när Bruce personligen ringde upp de anhöriga till offren för 9/11). Jag gillar att Peter Ames Carlin lyckas teckna en sån multidimensionell bild av en artist som åtminstone på ålderns höst sällan får läsa nåt annat än soliga texter om sig själv. Jag uppskattar också fokuset på musiken. Visst, det är en väldigt personlig biografi men det känns inte som en tell all - bok, utan författaren har varit intressera av att lära känna Bruce som musiker. Boken tar tex ofta upp innebörden i Bruce texter. Med det sagt så upplever jag att man också kommer människan Bruce nära.
 
Det är verkligen en grundlig bok, ibland kanske lite för grundlig. Det är ingenting för den som är ljummet intresserad av Springsteen utan det här är lektyr för de mest inbitna Bossfansen. Även om jag räknar mig till den sistnämna kategorin så förlorar boken rent litterärt på att den är så tungrodd. Särskilt i början, andra halvan av boken känns lite mer lättsam. Det här är inte en biografi som skapar nya Bruce Springsteen - fans utan som cementerar övertygelsen hos dom som redan är det.

Kommentera inlägget här :