Båten - Nam Le

publicerat i Allmänt, Drama;
 
 
Titel: Båten
Originaltitel: The boat
Författare: Nam Le
Utgivningsår: 2011
 
Handling: Båten är en novellsamling med sju olika berättelser. Berättelserna rör sig mellan tonåriga yrkesmördare i Colombias slum, en svårt sjuk man som söker kontakt med sin försvunna dotter, livet i Hiroshima innan bomben föll som är evigt förknippad med stan - och andra historier från världens olika hörn. Båten är Nam Les debut och har blivit oerhört hyllad
 
Kommentar: Båten valdes till bokcirkeln jag är med i, mycket just för att den blivit så prisad. Men den här förhågan jag har att man ska akta sig för böcker som vinner tunga priser visade sig stämma, åtminstone i det här fallet. Och omdömet gällde för alla bokklubbens medlemmar. Det som gjorde det svårt att stämma in i hyllningskören var att novellerna var så otroligt deppiga. Död och elände tycks vara den röda tråden. En sak kunde man räkna med och det var att knappt någon klarade sig med livet i behåll. Visst böcker måste få innehålla svärta och smärta. Men Båten gjorde mig mest ledsen och bedrövad.
 
Jag har aldrig läst en novellsamling innan och jag måste säga att själva novellformen har jag kluvna känslor till. På ett sätt beundrar jag Le för att han kan bygga så komplexa historier på så få sidor. Samtidigt får man ju aldrig lära känna karaktärerna, aldrig se dom utvecklas.
 
Språket är klanderfritt och jag måste säga att Nam Le är en duktig skribent - kanske är det därför hans debut blivit så omtyckt? Men själva handlingarna drar ner betyget och lämnar en med en tung känsla inombords. Och så stämmer jag ju inte heller in i hyllningskören

Kommentera inlägget här :