I dödskuggans land - Alden Bell

publicerat i Drama, Fantasy, Ungdomsböcker;
 
Titel: I dödsskuggans land
Originaltitel: The angels are the reapers
Författare: Alden Bell
Utgivninigsår: 2012

Handling: Gud är en skämtare. Temple vet. Hon vet eftersom det fortfarande finns superfina mirakel att uppleva, här på vårt förödda klot.

Så inleds I dödsskuggans land, en bok som är lika vacker och underbar som den är otäck. Temple är en huvudperson att ta till sitt hjärta, och hennes öde gör läsaren andlös. I en värld fylld av zombier är varje dag en kamp för att överleva - eller få dö på riktigt.

Kommentar: Jag har ingen tidigare erfarenhet av zombieböcker och inte heller har jag ägnat mig särskilt mycket åt dystopier. Ändå fastnade jag för I hyllans recension av I dödsskuggans land och sen följde ett dygn av intensivt läsande (Jag håller också med föregående bloggare att omslaget inte är särskilt tilltalande. Synd, jag tror den stöter bort potentiella fans!)

I dödsskuggans land utspelar sig i ett post-apokalyptiskt USA där en zombieempedemi har slagit samhället i spillror. Det finns små fickor av civilisation kvar men i övrigt består det stora landet i väst av ensliga vidder där man kan köra i timmar utan att stöta på mänskligt liv. I detta dystra landskap lever Temple, en katnissk femtonåring, som inte minns hur världen såg ut innan mänsklighetens undergång. Trots att hon är så ung så är hon duktig på att slåss och behöver inte vara rädd för de blodtörstiga men sävliga och korkade zombierna. Istället är det andra människor Temple lärt sig frukta. Visst finns det dom som är goda. Men det finns ännu fler som är gränslöst onda.

Bokens brutalitet och våldsamma råhet fick mig ibland att må fysiskt illa. Ibland blev Temples verklighet så äkta även för mig som läsare och då var jag tvungen att lägga ifrån mig boken en stund. Det är inte en läskig bok men grymheten hos världen och dess invånare knockade mig.

Men det är också en väldigt vacker bok. Den är poetiskt skriven och har mycket bibliska referenser. Temple är en grubblare och Gud är hela tiden närvarande. Det är med andra ord både en mycket vacker och mycket dyster läsupplevelse

Kommentera inlägget här :