Förr eller senare exploderar jag - John Green

publicerat i Allmänt, Drama, Ungdomsböcker;
 
Titel: Förr eller senare exploderar jag
Originaltitel: The fault in our stars
Författare: John Green
Utgivningsår: 2013
 
Handling: Hazel är 17 år och kommer aldrig att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen då hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan.

Hazels mamma är orolig för att Hazel ska missbruka Americas Next Top Model och bli allt mer isolerad hemma vid teven. Depression är ju en vanlig bieffekt till cancer har hon läst (Hazel menar att det inte är cancern som gör henne deppig - det är vetskapen om att hon ska dö).

Lösningen blir att anmäla Hazel till kyrkans stödgrupp för unga med cancer. Men mötena visar sig vara allt annat än uppiggande och följer ungefär samma mönster som ett AA-möte.
Men en eftermiddag i den där stödgruppen förändras livet. Augustus Waters, friskförklarad från sin cancer, dyker upp.

Hazel möter Augustus Waters blick och deras kärlekshistoria ska komma att bli en sådan som poeterna diktar om. E p i s k.

Det här är en berättelse om cancer, visst, men det är framförallt en förkrossande vacker och gripande historia om livet, Hazel Grace och Gus. Om att vara ung och ändå stå med ena foten i graven. Om att tro att man aldrig mer kommer att bli glatt överraskade. Om att få sin sista önskan uppfylld.
Att få beröras på så många sätt, skratta, komma till insikter och gråta, är litteratur när den är som allra bäst.
 
Kommentar: Det är lika bra att säga det direkt. The fault in our stars, eller den något haltande svenska rubriken Förr eller senare exploderar jag är, en väldigt, väldigt bra bok.
 
Först och främst är boken riktigt rolig. Hazel torra och osentimentala livssyn är så träffande och humoristisk att jag många gånger skrattar rätt ut. På tåget. I morgonrusningen. Nåja, det är svårt att låta bli.
 
Anledning nummer två till varför jag älskar Förr eller senare; Hazels och Augustus kärlekshistoria. Såklart. Det som är så fint är att det inte är någon rosenskimrande, himlastormande historia. Allt är inte perfekt men allt är äkta och sant. Och det är mer värt än litteraturhistoriens alla oförglömliga kyssar och dånande damer tillsammans
 
Och sist men inte minst; det är en fantastiskt sorglig bok. Visst anar man att det inte någon glad berättelse man har framför sig men boken har en tvist som fullkomligt krossar ens hjärta.
 
Nu kanske någon tycker sig se ett samband mellan Förr eller senare exploderar jag och Livet efter dig. Korrekt analys säger jag då. Båda bygger på humor och sorg och utmynnar i en osentimental men underbar kärlekshistoria där minst en av två huvudpersoner är svårt sjuk med allt vad det innebär. Det betyder inte att man kan nöja sig med att läsa en av böckerna och tro att det är tillräckligt. Vad jag tyckte om Livet efter dig är ingen hemlighet och Förr eller senare exploderar jag är i samma klass med den förra.
 
 

Kommentera inlägget här :