Jellicoe road - Melina Marchetta

publicerat i Allmänt, Drama, Ungdomsböcker;
 
Titel: Jellicoe road
Originaltitel: On the Jellicoe road
Författare: Melina Marchetta
Utgivningsår: 2012

Handling: Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare börjar det förflutna komma ikapp henne då ännu en person i Taylors närhet försvinner, och en annan återvänder. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola för fullt och ett manuskript visar sig innehålla nyckeln till Taylors förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden sammanflätade med Taylors?

Kommentar: Har någon ungdomsroman på 2010-talet blivit så hyllad som Jellicoe road. Överallt där man fäste blicken kunde man läsa lovord och hyllningar till den här boken. Eftersom jag är förtjust i ungdomsböcker och det dessutom råkade vara min tur att välja bok till läsecirkeln så föll mitt val på Jellicoe road.

Tyvärr kan jag inte riktigt instämma i jublet. Kanske är det mitt fel. Kanske hade jag för höga förväntningar eller så var jag inte på rätt humör för jag fattar faktiskt inte riktigt den här boken. Det känns som när man läst en bok på engelska som man bara nästan behärskar. Eller som att jag bara läst vartannat ord.

Jag var förberedd på att den skulle vara snurrig i början. Men problemet är att jag tyckte att den var trasslig mer eller mindre till slutet. De sista fyrtio sidorna, när man började förstå vilka relationer alla inblandade hade till varandra, så tyckte jag mycket om den. Men det var för invecklat för länge för min smak.

Alltså jag förstår ju nånstans, rent intellektuellt, att det är en bra bok. Dom andra i bokklubben gav den höga betyg. Det är fint hur den handlar om vänskap, lojalitet, gemenskap. Men jag förstår mig inte på Taylor. Tycker hon beter sig ologiskt och har svårt för hennes tjurighet. Fattar heller aldrig om man ska ta gängkriget på internatskolan på allvar. Ena studen misshandlar dom varandra, nästa går dom på fest ihop. Det är för irrationellt för mig.

Jag känner mig faktiskt ganska bedrövad över att jag inte drabbades av Jellicoe road på samma sätt som så många andra verkar ha gjort. Kanske ger jag den en ny chans en annan gång. Men just känner jag mig bara less.

Kommentera inlägget här :