Brobyggarna - Jan Guillou

publicerat i Allmänt, Historiskt;
 
 
 
Titel: Brobyggarna
Författare: Jan Guillou
Utgivningsår: 2011
 
Handling: I början av 1900 - talet blir tre små norska bröder plötsligt faderslösa. Genom ett ödets nyck får ett välgörenhetssällskap upp ögonen för de tekniskt mycket begåvade pojkarna. De utbildas till ingenjörer i ett Europa där framtidstron är stark och ingenjörskonsten förväntas öppna nya dörrar. Efter examenen förväntas bröderna återvända till Norge och arbeta för fosterlandets utveckling men återigen vill ödet annorlunda. Bara en bror återvänder till Norge, skild från den högättade flickan han älskar. En annan broder flyr skammen av att ha blivit lurad av en glädjeflicka och hamnar i Tyska Östafrika där han bygger järnvägen som skär igenom den mörka kontinenten. Den tredje brodern far iväg iväg med sin lord för att bosätta sig i hans herresätte i England där de öppet kan leva ut sin kärlek.  Men framför de tre bröderna väntar två av Europas värsta krig någonsin ..
 
Kommentar: Brobyggarna är den första delen i Jan Guillos trilogi som kallas Det Stora Århundrandet. Böckerna kommer följa de tre bröderna genom ett Europa som hela tiden förändras
 
Jag hade väldigt höga förväntingar inför den här boken. Jag är svag för episka, historiska romansviter och jag älskar när man flätar samman vanliga människors öden med stora politiska och sociala skeenden. Dessutom skriven av en av Sveriges kändaste författare
 
Men jag måste säga att jag är lite besviken. Karaktärerna är så platta och det är svårt att känna något för dom. Jag tycker varken om dom eller håller på dom. Även om jag vet att den tredje brodern som flyttar med sin lord får mycket mer uppmärksamhet i den andra boken så saknar jag - och tycker det är rätt märkligt - att han inte har någon plats i första boken. Nä, jag känner att jag inte riktigt kan uppbåda någon entusiasm för huvudkaraktärerna
 
Dessutom blir Guillou lite väl teknisk ibland när han ska beskriva alla broar och järnvägar som byggs. Visst, ingenjörskonsten är viktig för handlingen men ibland känns det som om jag läser studentlitteratur för injengörer - detta löste jag genom att snabbt bläddra förbi vilket ju känns lite tråkigt
 
Med andra ord, Brobyggarna får ett ljummet betyg. Om man vill ha gripande öden och samtidigt en historielektion om de senaste hundra åren i Europa, läs då hellre Giganternas fall av Ken Follett. En tegelsten men ack, en riktig läsfröjd
 
 

Kommentera inlägget här :