Läsevanor

publicerat i Allmänt, Litterärt;
 
Medan jag väntar på att komma tillräckligt långt i min nya bok (läser Ofärd av Dick Harrison) för att kunna ge en rättvis bild av den så kopierade jag en liten lista. Rolig!
 


Senast köpta inbundna bok: Jag köper sällan inbudna böcker och är jag sugen på en så brukar jag önska mig en. Senast var faktiskt Kungligt snygg av Ebba von Sydow, en mycket lättläst och vacker coffee table - bok

Senast köpta pocketbok: Den vita drottningen av Phillipa Gregory. Bara för  - väl hemma - inse att jag redan läst den ..

Favoritgenre: Historiska romaner, helt klart. Utöver det behöver dom inte ha något mer gemensamt bara dom utspelar sig i en annan tid

Ultimata längden på en bok: Jag släpar alltid hem riktiga tegelstenar. Dels för att jag läser så pass mycket att jag inte orkar springa fram och tillbaka till biblioteket för attt låna nya. Och dels för att jag älskar äventyrsromaner och släktkrönikor och dom tenderar vara ganska långa. På sistone har jag dock börjat längta efter att läsa lite kortare böcker, då hinner man ju läsa fler haha! Så jag drar till med 400 sidor som ultimat längd
 
Favoritbokhandel: Får man glänsa och säga förebilden till Sempere och söners bokhandel som vi känner från Vindens skugga? ;)

Favoritbibliotek: Stadsbiblioteket i min stad, dom har det mesta faktiskt. Annars var jag väldigt förtjust i bibliotketet i min gamla gymnasieskola. Skolan likväl som biblioteket var nytt och därför uppmuntrades vi att önska böcker som vi ville att dom skulle ta in

Favoritplats att läsa (i hemmet): På en fårfäll med massa kuddar framför mina svärföräldrars kamin

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På ett café, läser ofta på café faktiskt. Det ska vara tillräckligt mycket folk för att inte känna sig helt ensam men inte på ett café där man riskerar att träffa på kompisar - tänk att behöva umgås med någon när man helst av allt bara vill läsa. Horror!
 
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Som sagt, blir sällan att jag köper böcker. Låna är bäst!

Bästa lässnackset: Hm, kanske en liten bit mörk choklad då
 
Bästa läsdrycken: Earl grey med honung och mjölk. Ordnat av min pojkvän!

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Ett stilla sorln i bakgrunden, människor som pratar med varandra. Eller lugn musik, typ Melody Gardot

När på dygnet läser du helst? På eftermiddagen, från tre och framåt. Bara inte när jag ska sova. Dels så somnar jag på direkten. Och så äger jag ingen nattlampa heller!

Bästa bakfylleläsningen: Läsa när man är bakis? Herregud, jag kan inte använda min hjärna alls dagen efter, jag blir som en mer korkad version av mig själv

Bästa kollektivtrafikläsningen: Åh en av mina stora sorger är att jag blir åksjuk när jag läser i bil eller buss. Funkar lite bättre med tåg, då vill jag läsa en klassiker. Typ Mordet på orientexpressen av Agatha Christie känns passande
 
 

Kommentera inlägget här :