Sagan om ringen - JR Tolkien

publicerat i Allmänt, Fantasy, Klassiker;
 
Titel: Sagan om ringen
Originaltitel: The Lord of the Rings
Författare: JR Tolkien
Utgivningsår: 1954 - 55
 
Handling: Ja egentligen behöver väl inte en av världens mest kända romaner en närmare beskrivning. En liten sammanfattning kanske ändå är på sin plats. Hoben Frodo, kommer genom sin farbror, över en sällsam ring. Det är en ring så mäktig att den kan förslava alla världens folk. För att hindra att den onde Sauron kommer över ringen beslutas det att Frodo med ett sällskap av alver, människor, dvärgar och hober ska bege sig till ondskans epicentrum för att en gång för alla förstöra ringen.
 
Kommentar. Jag älskar filmerna om Sagan om Ringen och har länge tänkt att jag ska läsa böckerna - det känns som ett måste. Och precis som jag älskar filmerna så älskar jag numera den första boken (planerar att läsa dom andra också när tillfälle ges). Hade fått höra innan att den kunde vara lite trälig emellanåt och ja, ibland skumläste jag lite vid de mest långrandiga historiebeskrivningarna. Men ändå. Att en människa kunnat uppfinna den här världen men all dess komplexitet. Det är imponerande. Att läsa Tolkien är en unik läsupplevelse som man inte får vara med om särskilt ofta nuförtiden
 
Dessutom - den versionen jag läste ur min svärmors kollektion - var så otroligt vacker i sin enkelhet. En matt, duvblå framsida med Tolkiens signatur i guld. En fröjd för ögat helt enkelt

Kommentera inlägget här :