Vasadöttrarna - Karin Tegenborg Falkdalen

publicerat i Allmänt, Biografier, Historiskt;
 
Titel: Vasadöttrarna
Författare: Karin Tegenborg Falkdalen
Utgivningsår: 2010
 
Handling: Vasadöttrarna är egentligen mer av en historiebok än en skönlitterär skapelse. Det handlar om Gustav Vasas fem döttrar, Anna, Cecilia, Elisabeth, Sofia och Katarina. Genom att följa deras öden så får man lära sig om vad det innebar att vara en protestantisk prinsessa i 1500 - talets Europa. Vilka möjligheter, begränsningar och chanser som fanns. Men också om vad som förväntades av kungliga döttrar, om hur de utnyttjades för att bygga upp kungariket Sveriges glans och ära och om den europeiska storpolitiken.
 
Kommentar: För den historieintresserade är Vasadöttrarna en riktig ögonöppnare - jag som anser mig ha bra koll på det svenska kungahusets historia hade noll koll på Vasas flickor. Det var väldigt allmänbildande att få veta mer om vårt lands roll under den här epoken men också intressant att få veta mer om människorna bakom de tunga titlarna. Inte bara döttrarna utan även Vasas söner och för den delen också Vasa själv är så mycket mer än vad vi tror. Nackdelen med boken är att den blir lite svårrodd ibland - det är otroligt många tyska småfurstar och hertigdömen och släktfejder att hålla reda. Jag måste erkänna att jag hoppade rätt mycket i slutet. Å andra sidan - jag känner mig numera lite bättre rustad för kommande TP - omgångar. Alltid något!

Kommentera inlägget här :