Johannas saga - Marianne Sporre

publicerat i Allmänt, Historiskt;
 
Titel: Johannas saga
Författare: Marianne Sporre
Utgivningsår: 2007
 
Handling: Boken Johannas saga bygger på en sann historia och i centrum för handlingen står Johanna själv. I bokens början är Johanna en ung flicka som bor på det fattiga Söder i 1800 - talets Stockholm. Hon drömmer om att se världen men fattig som hon är får hon nöja sig med att uppleva äventyr genom andra. Johanna är nämligen kvarterets sagoberätterska och genom att hålla kontakt med bland andra brodern som far till Amerika och grannfrun som overger familjen för att missionera i Afrika så samlar hon stoff till sina otroliga berättelser
 
Kommentar: Johannas saga ser bra ut på pappret (eller snarare baksidan). Historisk, episk generationsroman som rör sig från Stockholm till Kongo. Dessutom baserad på en bunt brev som på sjuttiotalet hittades på en dammig vind i Minnesota. Låter onekligen spännande!
 
Men. Och det är ett stort men. Johannas saga känns inte alls spännande. Inte ett dugg faktiskt. Det är svårt att sätta fingret på det för egentligen kan jag inte komma på något att kritisera. Språket är inget att klaga på och grunden till något storslaget finns ju där. Men det lyfter aldrig. Och det finns saker jag stör mig på. Jag gillar inte hur Sporre tar sig an karaktärerna - det hade varit bättre om Johanna fått stå mer i fokus istället för som nu, där hon nästan är en bikaraktär i sin egen roman. Dessutom är karaktärerna ganska platta. Jag känner inte något för personerna och deras livsöden, bryr mig knappt hur det går för dom.
 
Nej tyvärr, Johannas saga når inte fram. Det duger på sin höjd som ett tidsfördriv men inte till mycket  mer än så

Kommentera inlägget här :