Eldvittnet - Lars Kepler

publicerat i Allmänt, Deckare;
 
 
Titel: Eldvittnet
Författare: Lars Kepler
Utgivningsår: 2011
 
Handling: Ett brutalt dubbelmord sker på ett ensligt beläget LVB - hem, både en av de intagna flickorna och en anställd har blivit ihjälslagna. Kommisarie Joona Linna skickas dit som observatör och trots att alla bevis pekar på en annan av flickorna - en snäll, tystlåten flicka som rymt samma natt som morden - känner Joona på sig att det döljer sig något mer bakom morden
 
Samtidigt, i Stockholm, ringer Flora Hansen till polisens tipstelefon. Hon är ett falskt medium som anordnar seanser för att kunna lura sörjande på pengar. Till en början vill Flora ha betalt för att komma med osann information om morden på LVB - hemmet. Hon blir avslöjad men fortsätter ändå att ringa. Hela tiden. Allt mer desperat vill Flora snart bara att någon ska lyssna på hennes berättelse ..
 
Kommentar: Eldvittnet är precis som Keplers tidigare två böcker en riktig nagelbitare. Det här är ingen bok som ligger och samlar damm i bokhyllan, har du väl läst de första sidorna så är man helt klart fast.
 
Här möter man också Joona Linna ensam, utan några sidekicks. Handligen är så kompakt och det är inte mycket fokus som hamnar på denna envisa, sympatiska kommisarie som aldrig ger upp. Förutom de sista sidorna. Då får man reda på varför Joona aldrigt riktigt tycks komma någon nära, allra minst alla de kvinnor som fattat sånt tycke för honom. Och det man får veta om Joonas stora hemlighet är så omtumlande och spännande att jag satt med öppen mun i minst tre minuter innan jag återhämtade mig ..
 
I övrigt är tempot är högt och sidohistorierna många. Kanske lite väl många. Det är inte bara dubbelmorden utan också en kidnappning, trafficking, peddofilnätverk och medium. Jag tycker ju egentligen om att Kepler lyckas väva samman flera olika historier men här är det så mycket som är så bra och så bara rusas det igenom. Det känns lite synd kan jag tycka. Men egentligen är det nog ett lyxproblem. Det är inte så att jag egentligen lider av att det händer mycket.
 
I och med Eldvittnet har Kepler verkligen befäst sin plats i mitt bokhjärta
 
 

Kommentera inlägget här :