Sandmannen - Lars Kepler

publicerat i Allmänt, Deckare;
 
 
Titel: Sandmannen
Författare: Lars Kepler
Utgivningsår: 2012
 
Handling: En ung man stapplar fram på en järnvägsbro mitt i vintern. Han är svårt medtagen och har legionärssjukan. När han läggs in för vård så upptäcker man att den unga mannen dödförklarades för sju år sen. Han var seriemördaren Jurek Walters sista offer innan han greps av Joona Linna. Om mannen inte varit död, vart har han då varit? Och vart är hans syster som försvann samtidigt? Joona Linna inser att någon måste infiltrera den rättpsykiatriska avdelning där Walter sitter inspärrad för att försöka få honom att avslöja vad som hänt. Men hur vinner man förtroendet hos en seriemördare som tar sig in i huvudet på sina offer ..
 
Kommentar: Jag börjare läsa Sandmannen sent en lördagkväll och var klar på morgonen. SÅ SPÄNNANDE VAR DEN! Redan från sida ett blir man totalt insugen i handlingen och sen håller boken en i ett järngrepp fram till sista sidan. Det är så oerhört sjukt, vansinnigt, spännande och ruggigt - jag vågade knappt sova, så läskigt var det att stifta bekantskap med Jurek Walters psykotiska sinne. Jag hade liksom hjärtat i halsgropen hela tiden. Det enda negativa är att Sandmannen slutar med en sjuhelvetes cliffhanger - helt klart dåligt för mina nerver.

Kommentera inlägget här :