Hypnotisören - Lars Kepler

publicerat i Allmänt, Deckare;
 
Titel: Hypnotisören
Författare: Lars Kepler
Utgivningsår:
 
Handling: En familjefar hittas ihjälslagen vid en idrottsplats och snart upptäcker polisen Jonna Linna att även mannens familj har mördats brutalt hemma i radhuset. Det verkar som att mördaren har velat utplåna hela familjen. Men varför? Svaret kan finnas hos sonen, svårt skadad men vid liv. När Linna upptäcker att det finns ytterligare en syster så vet han att han måste hinna till henne innan mördaren gör det. Men hur förhör man ett vittne som varit med om en sån traumatisk händelse? Till sin hjälp kallar Linna in Erik Marika Bark, den kända hyptnotisören som trots att han svurit att aldrig hypnotisera någon igen bevekas av möjligheten att rädda en oskyldig. Det ingen förstår är att Barks brutna löfte sätter igång en kedja av fruktansvärda händelser ..
 
Kommentar: Hyptnotisören är det senaste valet till bokcirklen jag är med i och jag måste erkänna att jag var skeptisk till att läsa en polisdeckare. Min erfarenhet säger mig att det brukar vara en lång räcka av klicheer. Men alltså JÄKLAR vilken spännande bok Hypnotisören är! Det var så spännande att jag funderade på hur jag skulle kunna sjukskriva mig från jobbet för att kunna läsa några kapitel till - ett säkert tecken på en bra bok.
 
Handlingen med den mer eller mindre utplånade familjen är nämligen bara en del av historien. Och hade boken bara handlat om det så hade det varit riktigt bra. Men Hypnotisören är så mycket mer - här finns också en annan handling, en som handlar om Bark och varför han en gång i tiden svor på att aldrig använda hypnos mer. Det är ruggigt, läskig, smart, komplext och vansinnigt nagelbitande. Jag förstår nu vad all the fuzz has been about när det kommer till Keplers starka debut - Hypnotisören är helt enkelt hypnotiserande

Kommentera inlägget här :