Mörk jord - Belinda Bauer

publicerat i Allmänt, Drama;
 
Titel: Mörk jord
Originaltitel: Blacklands
Författare: Belinda Bauer
Utgivningsår: 2011
 
Handling: Tolvåriga Stevens familj är trasig. Ända sedan Stevens morbror Billy mördades för arton år sedan av en seriemördare så har en mörk skugga legat över familjen. För att hela sin familj går Steven varje dag ut på den stora heden för att gräva efter skelettet av lilla Billy - utan att lyckas. En dag bestämmer sig Steven för att börja skriva till seriemördaren i fängelset för att på så sätt kunna få ut mer information om vart hans morbrors kropp ligger begravd. Snart har Steven dragits in i en katt - och - råttalek med landets värsta barnamördare. En mördare vars preferens är just tolvåriga pojkar ..
 
Kommentar: Mörk jord är Belinda Bauers hyllade debut och trots att jag bara hört gott om boken så har den blivit något av en hyllvärmare (eller snarare golvvärmare eftersom alla mina böcker ligger under sängen i brist på bokhyllor). Men häromstunden bestämde jag mig för att dyka in i den här ganska tunna psykologiska thrillern. Och vilken tur de! Jag fastnade från första sidan! Det är en mörk bok där man riktigt kan känna sorgen från den dysfunktionella familjen och Wales regntunga skyar hänga över den. Man får dessutom en inblick i en pedofil tillika seriemördares sjuka hjärna vilket var en sån kuslig upplevelse att den förföljde mig lång tid efter .. En bok som hänger kvar!

Kommentera inlägget här :