Änglamakerskan - Camilla Läckberg

publicerat i Allmänt, Deckare;
 
Titel: Änglamakerskan
Författare: Camilla Läckberg
Utgivningsår: 2011
 
Handling: 1974 försvinner en familj spårlöst under påsklunchen från den lilla ön Valö på västkusten. Det verkar som om familjen bara rest sig upp från bordet och gått. Den enda som finns kvar är den ettåriga dottern Ebba. Trots stora eftersökningar återfinns familjen aldrig.
 
Många år senare återkommer Ebba som vuxen kvinna till Valö. Tillsammans med sin man tänker de rusta upp familjens gamla hus, en föredetta barnkoloni som Ebbas pappa drev som en internatskola med militärisk diciplin. Ebba och hennes man har just förlorat sin son och hoppas att renoveringen ska kunna föra dom samman igen. Knappt har de hunnit börja innan de utsätts för ett mordförsök. Författaren Erika Falck och polisen patrik Hedström blir indragna i fallet och så småningom inser dom att en stor ondska från husets förflutna har hunnit ikapp de boende på Valö
 
Kommentar: Änglamakerskan är min första Läckbergroman, tro det eller ej. Camilla Läckberg är ju ändå en av landets mest framgångsrika deckarförfattare men jag har känt mig skeptiskt inställd och därför hållt mig undan. Och det visade sig att mina instinkter var rätt. Änglamakerskan är en högst ordinär historia. Den är inte jättedålig, lite småspännande ibland till och med. Men den är inte heller särskilt bra. Det är ingen nagelbitare direkt och språket är fullt med klyschor. Det som var mest intressant var tillbakablickarna där man får möta kvinnorna i Ebbas släkt. Där fanns det flera fascinerande karaktärer som jag hellre läste om än själva deckarhistorien. Kanske hade jag otur, kanske är det just Änglamakerskan som är ett bottennapp. Men jag tror ändå jag litar på min magkänsla i fortsättningen

Kommentera inlägget här :