Rhett Butlers berättelse - Donald McCaig

publicerat i Allmänt, Drama, Historiskt;
 
 
Titel: Rhett Butlers berättelse
Originaltitel: Rhett Butlers' people
Författare: Donald McCaig
Utgivningsår: 2008
 
Handling: I Rhett Butlers berättelse får vi uppleva en av världens största kärlekshistorier genom Rhett Butlers ögon och lära känna de människor som format hans liv; hans hårda far Langton Butler, hans bästa vän, den frigivna slaven, Tunis Bonneu och Belle Watling, den första kvinnan att vinna hans hjärta. Och såklart - den charmiga, hänsynslösa Scarlett O'Hara.
 
Kommentar: Borta med vinden är enligt mig tidernas bästa film - en klassiker som har allt; krig, kärlek och sorg. Jag läste för nåt år sen den fristående uppföljaren Scarlett där man får följa bokens (anti)hjältinna efter splittringen mellan henne och Rhett och det visade sig vara en bra bok. Därför har jag länge gått och spanat på just Rhett Butlers berättelse
 
Det jag gillade med boken var att få veta mer om de bifigurerna som i filmen bara skymtar förbi. Särskilt Belle Watling och hennes liv är fascinerande. Och alla de klassiska scenerna som man får se i filmen - det är hisnande att få återuppleva Rhetts och Scarletts möten genom ett annat perspektiv. Däremot kan jag tycka att Rhett är lite platt. I Scarlett är den största behållningen att Scarlett O'Hara utvecklas genom åren - Rhetts karaktär är mer statisk. Dessutom tycker jag att de båda huvudkaraktärernas kärlek är något mindre djup och himlastormande. Synd på en av historiens mest komplexa och intensiva relation någonsin.
 
 

Kommentera inlägget här :