Överenskommelser - Simona Ahrnstedt

publicerat i Allmänt, Historiskt;
 
Titel: Överenskommelser
Författare: Simona Ahrnstedt
Utgivningsår: 2010
 
Handling: Det är i slutet av 1800 - talet i Stockholms överklassmiljöer. Den unga Beatrice Löwenström, frispråkig och intelligent möter den vackra Seth Hammerstaal, en arrogant don juan och en av landets rikaste män. Den oskuldsfulla Bea lockas av den förföriska Seth som i sin tur blir helt förtrollad av den annorlunda Bea, så olik alla andra unga, fogliga damer. Överallt tycks de springa på varandra
 
Men Beas farbror som tagit hand om henne sedan hennes föräldrar dog har helt andra planer för sin brorsdotter. Han tål inte Beas självständighet och för att bli av med henne och samtidigt få en biljett in i de fina salongerna har han sålt Beatrice till en grym, gammal greve. Ovetandes om vilka överenskommelser som gjorts, dras Bea och Seth in i en häftig romans ..
 
Kommentar: Överrenskommelser är en historisk chic - lit som gör sig lika bra på Operan på 1880 - talet eller Café Opera på 2010 - talet. Det är en klassisk historia med förvecklingar och missförstånd och kärlek.
 
Lika bra att säga de direkt, jag är kluven till den här boken. Å ena sidan är jag ju förtjust i historiska romaner. Å andra sidan tycker jag inte särskilt mycket om chic - lit. Jag tycker om Ahrnstedts koncept - jag har aldrig hört talas om en fusion mellan dom här två genrerna. Men samtidig känns det som att den här sortens historia finns i varenda Hugh Grant - rulle. Ibland tycker jag att Bea och Seth känns lite platta. Det känns liksom lite förutsägbart att Bea är otroligt begåvad och männen faller pladask men samtidigt är hon heeelt ovetandes om det själv. Och Seth är arrogant men samtidigt omtyckt, ja det känns också lite gjort. Fast karaktärernana är på ett helt annat sätt ganska trovärdiga. Just det här att dom inte är så bundna av sin historiska kontext är ju både något bra och dåligt
 
Jag kan inte falla in i hyllningskören men jag tror nog ändå att jag ska bestämma mig för att tycka om Överenskommelser. Även om det finns vissa grejer jag inte köper (varför kan grälandes kärlekspar aldrig PRATA med varandra utan gå omkring och känna sig förorättade hela tiden?) så är den ändå trevlig och mysig och lite gullig. Ja som en Hugh Grant - film faktiskt!
 
P.S Guldstjärna för snyggt omslag dock! D.S

Kommentera inlägget här :